DEMAM..

Semalam aku melepek kat umah kerana deman dan tonsil..demam tu berpunca daripada tonsil yang aku hadapi..nak telan liur pun sakit.aku jumpa doktor,dia semak semula rekod rawatan aku dan aku agak kerap kena tonsil..Aku kena tonsil akhir tahun 2008,pastu september 2009,pastu disember 2009 dan terkini semalam..

Doktor nasihat aku supaya cuba amik makanan tambahan,elakkan habuk dan elak merokok..andai selepas ini masih berlaku dalam keadaan yang kerap,mungkil tonsil aku perlu di buang.'Hahh..kena buang!terjejaslah suara saya nanti' tanya ku..

'Tak,Tonsil ni ibarat jaga,tugasnya mengesan dan menghalang bakteria masuk bersama makanan kedalam perut..tapi apa gunanya ada jaga kalau jaga tu asyik sakit jer dan menyusahkan tuannya'..kata doktor.

'Itu pilihan terakhirlah doktor' saya akan mengamalkan gaya hidup sihat..

Seharian semalam aku tidur jer..sebelah petang rasa sihat skit jadi tolong kemas rumah,sian jugak kat 'mem besar'.Dia urus segala perkara masa aku tak sihat..bu8at yang menanti catatan titian perjalananku..saborrr yer..banyak sangat dalam kepala,tak tau nak mula yang mana.....

6 comments:

relevan said...

Lor..kiranye tonsil ni merbahaya jugalah?..ada orang kata air batu tak bleh minum jika sakit tonsil ni..

Akuanakpahang said...

Goner dah berubat cara kampung... molek juga mekala sesekali dua tu dicuba cara tradisional mekala dah puas ke doktor...kawab bab beloh membeloh nei seram laa pulok.

piewahid said...

moga cepat sembuh. adik ipor kawan ande sorg kena tonsil, thp kena bedoh tpi dia xmboh. sian nengoknya..

kelompen said...

jaga kesihatan weh
smoga aok terus sihat..

aqmal said...

erm kena jauh dari org yg merokok ni ..

iDAN said...

Bila telah 40an ke atas kena selalu buat ujian terapi tentang kesihatan. Mencegah lebih baik merawati.

Berehatlah sebaiknya; tidur kena cukup pemakanan kena seimbang. Paling penting jangan stres. Rasanya seorang Deejay jarang stres sebab boleh bercakap selalu.

Penyair macam saya ini memang penat; kena pula telah bersara nak berbual dengan siapa.

Kalau tak menulis rasanya lagilah stres.

Sdr Anuar kena ikut nasihat doktor biarlah mem besar sesekali sibuk. Sesekali kita lepaskan tanggung jawab kita pada org rumah memang ada baiknya supaya dia dapat rasa tanggung jawab yang kita buat selama ini.

Agar cepat sembuh!